Pomagają wszędzie tam, gdzie wymagana jest siła do wznoszenia różnego rodzaju pokryw, włazy lub innych detali tak, aby siła wymagana od człowieka była jak najmniejsza, a ruch jak najpłynniejszy i pod kontrolą. Amortyzatory gazowe najczęściej wykorzystywane są w motoryzacji. W dzisiejszych czasach przeważająca liczba samochodów wyposażona jest w co najmniej parę siłowników gazowych. Powszechnie wykorzystuje się je też w maszynach rolnych. Amortyzatory gazowe usprawniają pracę pokryw aut, otwieranie okien dachowych albo drzwi szafek kuchennych, wykorzystujemy je, kiedy unosimy siedziska foteli np w biurze i kiedy jedziemy autobusem albo innym środkiem komunikacji . W celu scharakteryzowania siły siłownika najlepiej rozpisać jak siłownik na gaz ma funkcjonować, tzn. pozycje gdy sprężyna jest rozłożona i złożona. Nieodzownie powinno się także doprecyzować miejsca zamocowania sprężyny i kąt o który ma się podnosić dany element. Istotne jest również określenie środka ciężkości podnoszonego przedmiotu. Znając te wszystkie informacje staramy się wybrać optymalną moc potrzebną do podniesienia przedmiotu. Optymalny wybór siły warunkuje prawidłową pracę sprężyny, jeżeli siła jest zbyt mała, siłownik nie podtrzyma podnoszonego elementu, jeśli jest za wysoka, mogą wystąpić problemy z zamknięciem podnoszonego detalu. Sprężynę gazową trzeba zamontować tłoczyskiem ku dołowi, aby na końcówce skoku wykorzystać działanie hydraulicznej amortyzacji. Punkty zamocowania powinny znaleźć się w jednej linii i muszą występować pewne luzy, tak aby tłoczysko nie zostało poddane naprężeniom poprzecznym. Siłowników nie wolno demontować, gdyż napełnione są mieszanką gazową pod znacznym ciśnieniem. Na tłoczysku zabronione jest pozostawianie jakichkolwiek zabrudzeń, bo mogą one wywołać wycieki oleju i dewastację sprężyny.